tisdag 2 november 2010

Bangalore - Indien (dag 2)

Efter några dagar här i Bangalore börjar jag faktiskt känna mig som hemma. Helt plötsligt så känns inte trafiken lika farlig längre utan man har snällt konstaterat att det bara är lite annorlunda. Vad jag dock inte kan förstå är hur i hela friden man lär sig köra bil i denna stad. Jag var helt enkelt tvungen att ta upp ämnet på väg till jobbet. Min chaufför förklarade snällt att det inte var några som helst problem. Det var bara att skriva in sig på en körskola, ta några körlektioner, köra upp och vips så är det fritt fram att bege sig ut i trafiken.– Så enkelt! Jag försökte också forska fram om det fanns några regler gällande att lämna företräde så jag frågade vad som gällde vid en höger- respektive vänstersväng. Chauffören såg först ut som ett levande frågetecken, men efter ett ögonblick sken han upp och började snällt förklara att om man ska göra en högersväng blinkar man höger och svänger höger och för en vänstersväng så blinkar man vänster. – Ja, tänka sig… Jag trodde det var svårare än så, men ack vad jag bedrog mig:) Men jag misstänker att trafiken i Bangalore är relativt självsanerande så det är med all sannolikhet bara de duktiga förarna kvar. Personligen så anser jag det vara perfekt om alla svenska gäster i detta land passade på och bokade in några körlektioner så att man får uppleva Bangalore på riktigt. Vem vet, jag tar kanske med mig ett presentkort på en körlektion och delar ut till någon i teamet hemma i Sverige.


Det är bara att anmäla sig

Vad gäller det rent yrkesmässiga så blir jag väl omhändertagen av teamet. Man känner sig verkligen välkommen och alla ställer många, både personliga och yrkesmässiga, frågor vilket känns inspirerande. Vi har gått igenom fakturaprocessen och arbetar nu hårt med momsfrågor av olika karaktär. Det känns verkligen som om utbildningen var efterlängtad. Det som är mest uppskattat är att jag kan förklara och diskutera tanken bakom vissa designbeslut. Om det är något som de upplever som jobbigt så är det att de inte vet hur systemet är tänkt att fungera. Annars upplever jag gruppen som positiv och kompetent med Deepa och Kishore i spetsen. Rejimon gör också ett väldigt bra jobb och han passar verkligen som deras team-ledare. Vad gäller samarbetet mellan gruppmedlemmarna så upplever jag också att de kommunicerar med varandra. En barriär i sammanhanget är att de inte har andra team att kommunicera med som vi har. Något som kan bli ett problem inom faktureringsprocessen. Men vi kämpar på!

Idag var det dessutom Rashmis sista dag på jobbet. Det kändes lite tråkigt att hon skulle sluta för hon var väldigt uppskattad i Teamet. För att önska henne lycka till på färden (Hon ska flytta till Irrland) så var hela SLS-teamet ute och lunchade tillsammans. Det blev självklart en succé. Efter att ha ätit spansk mat på Hotellet igår så längtade jag efter lite kryddstark mat, så det Indiska köket var välkommet. Min utgångspunkt är att alltid äta det som mina kollegor äter utan att egentligen titta på menyn alternativt fråga någon Indier om de vet något som är gött. – Det blir mer spännande på det viset. Om alla alkohol-gel- förespråkande svenska kollegor skulle se mig äta och dricka i detta land så skulle nog magsjukan nå er snabbare än kvickt. Men men, peppar peppar så har magen klarat sig strålande trots att jag misshandlat den på alla tänkbara sätt. På tal om peppar så beställde Deepa in en indisk specialitet på restaurangen, nämligen en Peppered butter milk och med min ovan nämnda mat-filosofi så var jag självklart tvungen att beställa en också. Det här var nog första gången som jag verkligen drack något som var totalt annorlunda från det jag tidigare smakat. Jag skulle, med lite eftertanke, beskriva smaken en Smoothie bestående av 2dl yoghurt mixat med två kokta ägg kryddat med en massa salt och peppar. Så till alla svenskar som förhoppningsvis får möjligheten att besöka denna fantastiska stad så är just denna dryck något som jag med bestämdhet kan avråda er ifrån. Våra smaklökar är helt enkelt inte anpassade för att tycka att den smakar bra.

Annars bestod kvällen av en massa shopping, ett varmt bad och lite återhämtning. Den stora frågan man ställer sig är hur helgen ska spenderas. – Ja, det tåls att tänkas på.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar