lördag 6 november 2010

Bangalore - Indien (dag 5)

I Bangalore bor det idag ca 10 miljoner människor! Man kan säga att man ser människor precis överallt. Det spelar liksom ingen större roll när på dygnet man beger sig ut på stan, folket finns där. För att alla dessa människor ska kunna försörja sig och sina familjer så krävs det någon form av inkomst vilket oftast kommer från hederligt arbete. – Men hur i hela friden är det möjligt att sysselsätta alla dessa människor. Jag menar, vad kan de tänkas hålla på med samt vem är det som betalar för dessa tjänster? Min förståelse för detta fenomen blev faktiskt lite större efter ett besök på en souveniraffär längs MG-road. Jag ville överraska sambons brorsbarn med lite fint indiskt hantverk, så en affär med idel träsniderier passade mig utmärkt. Väl därinne började det lustiga snart att ta form. Jag inledde ett samtal med en indisk herre som visade mig ett gäng fina elefanter i trä som jag bestämde mig för att köpa. Denna man som var ansvarig för elefantlogistiken tog snällt hand om mina tre små trä-elefanter och bar dessa fram till orderregistreringen. Orderregistreringen bestod av en dam och en äldre herre. Den indiska damen ansvarade för att högt läsa upp samtliga produktnummer som den orderregistreringsansvarige äldre herren knappade in på datorn. Efter en fem minuters väntan och lite rassel från den antika skrivaren fick jag slutligen en faktura. Nu var det dags för den logistikansvariga herren att transportera mina små trä-elefanter till kassan. Kassan bestod av en packningsansvarig som såg till att mina små trä-elefanter hamnade i en påse med korrekt ordernummer samt en herre som ansvarade för att rätt varor levererades till rätt kund. Jag frågade snällt om jag kunde få betala mina elefanter. Mannen som bestämde gav mig det onda ögat och förklarade irriterat att man minsann inte kunde betala hos honom utan att jag skulle betala min faktura i kassan mittemot, få en stämpel och sedan komma tillbaks och kvittera ut mina små trä-elefanter… Någonting säger mig att de kanske anpassat sina affärsprocesser lite väl mycket efter affärssystemet… (trodde aldrig jag skulle säga det), men det är min högst personliga åsiktJ Vad gäller sysselsättningen i indien… - Ja, vad ska man säga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar